Navštivte také naše stránky
Majitelům motorových sekaček Honda je určen tento ilustrovaný průvodve, ve kterém se věnujeme kontrole nejdůležitějších částí zahradní sekačky před prvním jarním sečením.
A trávníková sezóna může začít...
Znáte taky ten fajn pocit, když vyvezete svoji travní sekačku zjara poprvé na zahradu, zatáhnete za rukojeť startéru, motor naskočí a zavoní čerstvě posekaná tráva? Patříte-li k těm pečlivějším majitelům sekačky Honda, tento scénář prvního jarního sečení nejspíš dobře znáte. Pokud jste však pravidelnou údržbu sekačky loni na podzim trochu zanedbali, provedeme Vás krok za krokem její kontrolou a přípravou na novou sezónu.
Před samotnou kontrolou sekačky se ujistěte, že stroj je kompletně v klidu, stojí na přibližně vodorovné ploše v dobře větraných prostorách, při práci nekouříte, nic nekonzumujete, nezletilé osoby jsou z dosahu, kočka se nesuší v mikrovlnce.
Předtím než zatáhneme za starter…
Kontrola oleje v motoru - motor je poměrně často označován za “srdce” celého stroje. Proto nejprve zjistíme, zda má k práci připraveny vhodné podmínky. Ke kontrole oleje si připravte papírovou kuchyňskou utěrku. Ze sekačky vyšroubujte šedý uzávěr s měrkou. Měrku otřete do sucha kuchyňskou utěrkou. Znovu ji přiložte do otvoru v motoru, ale nešroubujte. Vyjměte měrku a pohledem zkontrolujte hladinu oleje a jeho barvu. V případě, že hladina je v oblasti minima a motorový olej není znečištěn (má světlehnědou barvu), doplňte do motoru předepsaný olej (nejčastěji specifikace SAE:10w/40, API: SJ/CF nebo SAE30). Kontrolu po doplnění opakujte a zajistěte, aby hladina motorového oleje dosahovala alespoň do 3/4 mřížkované části měrky. Pokud se Vám barva oleje zdá nezdravě tmavá, neváhejte a celou náplň nechte vyměnit - hrozí reálné riziko nevratného poškození klikového mechanismu nebo válce motoru.
Kontrolu filtru vzduchu provedete tak, že odklopíte (motory GCV) resp. odšroubujete (motory GXV) černý plastový kryt filtru, ve směru jízdy vlevo vpředu na motoru, a pohledem se přesvědčíte, že filtr není příliš znečištěn prachem. Pro ilustraci uvádíme foto filtrů znečištěných, tedy určených k výměně. Když vzduchový filtr není špinavý, doporučujeme jej před vrácením do stroje vyklepat a tím zbavit menších nečistot. Stlačený vzduch pro čištění filtru nepoužívejte. Často se setkáváme s filtry všelijak narušenými či poškozenými právě nevhodným použitím stlačeného vzduchu při čištění. Před montáží filtru a krytu filtru zpět na motor hadříkem obetřete uložení filtru i jeho kryt.
Doplňte čerstvé palivo do nádrže, doporučujeme ho preventivně ošetřit stabilizátorem paliva (k dostání na naší prodejně). K nalévání můžete použít trychtýř s vloženým jemným sítkem pro zachycení nečistot z kanystru. Po doplnění nechejte prozatím palivový kohout uzavřený. Proveďte vizuální kontrolu palivového vedení a ujistěte se, že palivo nikde neuniká. Pečlivě uzavřete víko nádrže.
Ke kontrole žacího ústrojí je třeba sekačku obrátit na bok - zde vždy dbejte na to, aby byl stroj otočený na správnou stranu, jinak hrozí únik provozních kapalin! Sekačku lze tedy pro potřeby čištění či údržby obrátit na stranu výfuku resp. olejové zátky (ta musí být na svém místě a řádně dotažená), palivový kohout uzavřený. Pro otočení uchopte sekačku za madlo, nohou zapřete zadní pravé kolečko a stroj pozvolna přetočte na pravý bok. Pohledem zkontrolujte žací komoru, stav řemene náhonu převodovky (pokud je jím stroj vybaven) a velmi opatrně pohmatem kvalitu ostří žacího nože. Pozor - o ostří nože se můžete zranit! Pokud tvar ostří připomíná spíš koleno, žací nůž přivezte, nabrousíme ho a vyvážíme. Stav ostří má přímý vliv na kvalitu sečení. Dobře nabroušený žací nůž zanechává trávník nepoškozený. Připomínáme, že korpus sekačky je nutné po každém sečení “nasucho” vyčistit např. špachtlí, jinak nános trávy a prachu začne uvnitř plesnivět a narušovat části podvozku sekačky.
Po dokončení výše popsaných úkonů a navrácení sekačky do pracovní polohy postavte stroj chvíli na vodorovnou plochu, aby motorový olej stekl zpět. Otevřete palivový kohout a nastartujte motor sekačky.
A teď už přichází na řadu zmiňovaná vůně čerstvě posekané trávy…
Když taháme za starter a nic se neděje…
Pokud Váš motor při startování tzv. “ani neškytne”, do nádrže jste naplnili čerstvý Natural 95 / 98 / 100 a botku zapalovací svíčky máte nasazenou, s velkou pravděpodobností Vás čeká návštěva servisu Honda kvůli zalepenému karburátoru. Tento nepříjemný problém vzniká pravděpodobně kvůli biosložce první generace v benzínu. První problémy tohoto charakteru se začaly totiž objevovat po jejím zavedení v roce 2009.
Řešení bývají v praxi následující:
Nedoporučujeme se do čištění karburátoru pouštět bez potřebného vybavení a náhradních dílů. Ani nám v servisu se občas nepodaří najít zakutálenou trysku nebo se při demontáži roztrhne speciální těsnění…
Pro účinnou prevenci popsaného problému čtěte tento článek věnovaný předcházení problémům s biosložkami.
Zpět do aktualit