Navštivte také naše stránky
Nahlédnutí do dílny aneb odstranění problémů s karburátory a nepravidelným chodem u lodního motoru Honda BF90
Tento týden k nám zákazník přivezl na servis lodní motor Honda BF90. Jednalo se o variantu se čtyřmi karburátory, kterou, už tak nějak z nostalgie, vidíme velmi rádi. Zadání opravy znělo jasně: "Vyčistit všechny čtyři karburátory a seřídit je”.
Pro úplnost dodávám, že diagnóza motoru zahrnovala obtížné startování, nepravidelný chod, problémy dostat motor do otáček v zátěži, občasné zhášení, následný vznik vibrací atd. S těmito příznaky se setkáváme poměrně často, kdy ve většině případů bývá na vině palivo. O fenoménu kvality paliva v ČR jsme již informovali v předchozím článku, který doporučuji přečíst všem majitelům motorových strojů.
Rozsah opravy mírně překročil zadání ve chvíli, kdy jsme kontrolovali anody v sacím a výfukovém traktu - všechny vykazovaly větší opotřebení než bylo přípustné, proto jsme s jejich výměnou příliš neváhali. Během demontáže sacího potrubí jsme dočistili dosedací plochy od starých těsnění a připravili ho na montáž celkem devíti ks těsnění nových.
Následovalo kompletní odstrojení všech čtyř karburátorů a jejich postupné čištění ultrazvukem ve speciálním roztoku. Během „vaření” karburátorů jsme dočistili vzdušníky a trysky, ty jsme zakalibrovali na předepsané rozměry, překontrolovali jsme plováky a nastavili jsme výchozí polohy všech šroubů bohatosti směsi. Po zpětné kompletaci vyčištěných karburátorů následovala jejich montáž na sací potrubí, osazení novými těsněními a umístění zpět na motor.
Výměnu vodního čerpadla lodního motoru, tzv. impeleru, jsme po dohodě provedli z preventivních důvodů - nikdo totiž nevěděl, jak starý je vlastně impeler původní. Vzhledem k tomu, že zub času nešetří ani pryžová kolečka čerpadel “Honďáckých loďáků”, bylo rozhodnuto o montáži kompletní sady vodního čerpadla.
Během montáže impeleru jsme se rozhodli zkontrolovat množství a stav převodového oleje v noze. Zjištění bylo takové, že už se vlastně příliš nedalo hovořit o oleji. V převodovce se nacházela jakási černá hmota a z magnetického vypouštěcího šroubu na nás koukala bambule kovových pilin.
Po naplnění čerstvým převodovým olejem a zpětné montáži nohy na lodní motor přišel okamžik pravdy - seřízení karburátorů na podtlaky. Zde musím potvrdit slova táty, který tvrdí, že „měřící přístroj je perfektní vodítko, ale motor se musí doladit ještě tzv. na ucho." A tak jsme i tentokrát špónovali uši. Prohřátý motor po seřízení sametově ševelil a úplně nám připomenul, že už se zase těšíme někam na vodu.
Ochutnávku výsledku seřízení a synchronizace karburátorů lodního motoru Honda BF90 si můžete prohlédnout (poslechnout) na tomto videu.
Přejeme Vám pěkné dny a šťastný návrat do cíle Vašich plaveb…
Zpět do aktualit